Pirater

Nu visas inlägg taggade med Pirater.

Var det ärligt talat någon som trodde att undersökningen skulle få ett annat resultat? Den ungdomsgeneration som Fredrik Reinfeldt bestämt sig för att jaga med alla medel visar nu hur mycket den bryr sig. Personligen hade jag en liten moralisk kris när jag var 13-14 och första gången fick tillgång till internet på riktigt. Vid den tiden var fildelning någonting nytt för mig. Visst hade jag bytt disketter och kassetter tidigare, men det kändes inte riktigt som samma sak. Men, jag kom över det ganska snabbt. Trots allt fanns det allt för mycket musik och för mycket filmer där ute för att jag skulle kunna låta bli någon längre tid.

 

För dagens ungdomar är inte internet någonting som har dykt upp. Det är någonting som alltid har funnits. För dom är upphovsrättsbrott ungefär som fortkörning. Visst finns det en förståelse för varför lagen finns någonstans i bakhuvudet. Men, trots det så kör i princip alla lite för fort. Jag tror att folk också kan ha en förståelse för att det finns fartkameror och poliskontroller. De är proportionerliga för att minska de värsta excesserna. Däremot tror jag inte det är samma sak om man skulle försöka införa bilar med specificerad maxhastighet, eller gps inbyggd i bilen så du automatiskt blir bötfälld när du kör för fort. Då står inte längre övervakningen i proportion hur allvarligt brottet upplevs vara. Precis sådana lagar är vi nu på väg att införa för fildelning.

 

Hur kommer då den generation av ungdomar, som redan nu håller på att bli en generation av unga vuxna, reagera på sådana lagar? Knappast med förståelse. Snarare med förakt för rättsväsendet och ”betonghäckarna” vid landets roder. Det kommer bara leda till konflikt mellan generationerna och vilka som kommer förlora framgår tydligt av Stefan Hallgrens gästinlägg på MinaModerataKarameller. Det är svårt att gå emot tidens utveckling.

 

Under tiden går fler och fler kulturarbetare ut och kallar sina fans och kunder för snåla. Man kan ju ifrågasätta om det är den bästa marknadsstrategin. Vad man definitivt kan ifrågasätta är sanningshalten. Vi har ungefär lika mycket pengar att lägga på kultur som tidigare. Bara för att vi inte vill köpa plastskivor så innebär inte det att vi inte är beredda att lägga pengar på andra saker. Jag betalar gladeligen till spotify varje månad för att få tillgång till en enorm mängd av musik. Jag hade lika gärna betalat för en motsvarande tjänst för film. Nu finns ingen sådan och följaktligen så tittar jag väldigt sällan på film nuförtiden. Det blir när det kommer någon bra på tv. 

 

När det gäller film så fattar jag inte vad filmbolagen håller på med. Den som är först med en bra tjänst för att streama filmer över nätet, och som kör en global release av filmer där, samt på DVD, Blu-Ray och på bio samtidigt kommer att tjäna massvis. Det är en fullständigt idiotisk idé att vänta med skivförsäljning till långt efter premiär (för att inte tala om att dela upp det i olika regioner).

 

Snart är det också dags för rättegången mot the Pirate Bay att köra igång igen. Mitt intryck från den första veckan är att åklagarsidan är lika bra som de åtalade på att spela teater. Allt verkar gå ut på att diskreditera piraterna (med benäget stöd från DN). Jag får bara den återkommande känslan att de som de verkligen skulle vilja komma åt är piratbyrån. Jag tror att industrin är fruktansvärt irriterade på att varje gång fildelning diskuteras i media så kräver medianeutraliteten att även någon som förespråkar fildelning ska få uttrycka sig.

 

Varför skulle man annars ge sig på en sida som the Pirate Bay som är symbolen för kampen för fri fildelning, men knappast den som skulle vara enklast att få dömd i domstol. Framför allt finns det flera organisationer med kunniga och medievana personer som ger den sitt stöd. Det finns inget sätt för industrin att komma vinnande ur den här striden. Vad jag inte förstår är varför dom inte kan se det här själva.

Taggar: , , , , , ,

Det känns som att jag hela tiden får sitta här och ge råd åt personer som inte verkat fatta hur deras egen bransch fungerar. Först Jan Rosén, sen Björn Ulvaeus och nu senast är det dataspelsbranschens Per Strömbäck som uttalar sig i Svenska Dagbladet om de hemska piraterna.

Dataspel är till sin natur digitala och vi har lång erfarenhet av att utveckla de digitala affärsmodeller – prenumerationer, annonsfinansiering, mikrobetalningar och så vidare – som ofta efterfrågas i debatten. Erfarenheten är entydig: även de mest nyskapande speltjänsterna drabbas av illegal konkurrens. Idag är piratkopieringen det enda som står i vägen för en bred övergång till digital distribution, men så länge rättslösheten består kommer fysisk distribution att vara norm.

Det börjar så bra i den första meningen, men sen visar Per Strömbäck hur lite han förstår det moderna samhället. I sista meningen så framgår det också med all önskvärd tydlighet vem som är den verkliga bakåtsträvaren här. 

Så, var ligger felen i hans resonemang? Den illegala konkurrensen som Per Strömbäck pratar om kommer alltid vara en konsekvens av hur internet fungerar. Så länge filer är gratis att kopiera och distribuera så kommer piratkopiering att förekomma. Men, som tur är, så går det att konkurrera med gratis. De allra flesta personer är faktiskt beredda att betala för sina dataspel, bara de får det de vill ha när de vill ha det.

Att då påstå att det bästa sättet att konkurrera är att använda fysisk distribution är inte bara dumt utan också helt felaktigt. Det kunderna vill ha är ett spel som fungerar så snabbt så möjligt efter det har kommit ut. Helst också en möjlighet att testa det innan man spenderar sina pengar. Som jag sa så kommer piratkopian alltid att finnas där ute. Att försöka konkurrera med den genom att tillhandahålla en sämre produkt, t.ex. genom att vänta med distributionen inom en viss region eller att ha DRM, är dödsdömt. 

Det finns ingenting som retar upp kunderna så mycket som DRM. Det är det du måste tänka på. Personerna där ute är dina presumtiva kunder. Ge dom en anledning att köpa. Bygg upp en relation med dom. Att komma med hot och och tillhandahålla en dålig produkt kommer bara leda till förakt och en ovilja att betala.

Fungerande marknadsekonomi på internet är ett samhällsintresse som sträcker sig långt utanför underhållningsvärlden.

Men marknadsekonomin på internet fungerar precis som den ska. Det finns ett potentiellt oändligt utbud av alla digitala filer, alltså går priset per exemplar mot noll. Förstå det och utnyttja det så finns det massor av pengar att tjäna. Du kan se grunden redan i din första mening där ovan. Bygg på det, utnyttja det till fullo. Ta in folk som förstår det. Då ska du se att det finns en framtid för dataspelsbranschen även i det globala digitala samhället.

 

P.S upptäckte att han skrev på Newsmill också.

Taggar: , , , ,

Idag uttalar sig Jan Rosén i Computer Sweden om rättegången mot the Pirate Bay. Han tror att en friande dom skulle kunna ge Sverige problem i det internationella samarbetet. Vi har bindande avtal som kräver att vi tar tag i de här ”problemen”. Det kan mycket väl vara så och Ulf Bernitz verkar hålla med i SvD. Men, det är något med hur Jan Rosén uttrycker sig som verkar konstigt.

Problemet, enligt Rosén, om det blir en friande dom är att Sverige inte har lagar som lever upp till de internationella avtalen. Rimligtvis borde han vända sig till Sveriges Regering och Riksdag för att få dom att stifta bättre lagar med mindre kryphål. Jag får istället en känsla av att det han försöker göra är att sätta press på domstolen att fälla. Märkligt uppträdande för en jurist skulle jag säga.

Känner Stockholms tingsrätt av den pressen?

– Tingsrätten känner till de internationella normerna och det internationella sammanhanget. Stockholms tingsrätt har en särskild position när det gäller prövning av immaterialrätt och kompetensen är mycket hög.

Så, vad betyder det här? Ska domstolen inte bara ta hänsyn till svenska lagar utan även till internationella normer i sin dom? Jag är visserligen inte jurist, men det låter inte som ett korrekt domstolsförfarande.

Taggar: , , ,

Igår följde jag den mycket intressanta debatten Vem tjänar på gratis kultur på nätet. 5 ”profeter” på området diskuterade framtiden. Jag tyckte hela debatten var så skönt post-piratisk. Fri kultur var något självklart vare sig upphovsmännen ville det eller inte. Däremot finns oerhörda möjligheter för entreprenörer att tjäna pengar ändå. Se exempelvis på Trent Reznor. Från anti-pirater tror jag det finns en bild av hopplöshet, ingen satsar för folk kommer ändå att stjäla materialet. Från entrerenörerna finns en helt annan bild. De kan se möjligheterna med den nya tekniken (tänk spotify) men får istället stå och banka huvudet i väggen över den tröghet och brist på flexibilitet som finns inbyggd i t.ex. skivindustrin.

Monique Wadstedt ondgör sig i DN över de onda piraterna och den lilla sekt kopimister de omger sig med. Hon fortsätter med: 

”En vanlig tonåring förstår att det här med olaglig fildelning är brottsligt och inte kan pågå för evigt.”

Det är en tanke som förmodligen är totalt felaktig. Jag tänker då speciellt på en av deltagarna i den tidigare nämnda debatten som hade sin 15-åriga lillebror som exempel. För honom var musik något som bara fanns. Inte något som egentligen kostade pengar och som man kunde stjäla. Inte ens som nånting gratis som det bara var att plocka på sig av. Musik var något fritt, som alltid finns tillgängligt överallt och (för honom) alltid har funnits. En sådan person förstår inte hur man kan ta betalt för ett enstaka exemplar.

Man får hoppas att den dagen när Monique Wadstedt inte längre får sin lön från medieindustrin så inser hon hur samhället egentligen ser ut. 

 

En annan sak jag tänkte nämna lite var att jag läste på Enligt min humla hur man hittar någon bra analogi för fildelning från den analoga världen som vanligt folk begriper. Jag har funderat över det tidiagre men nu slog det mig: Grus. Jag jämför min musikdatabas med en grusgång. Även om jag vill ha en stor och fin grusgång så är jag inte beredd att betala styckpris för varje litet korn. Däremot är jag mycket benägen att betala för att någon distribuerar ett lass grus åt mig. Skulle jag dessutom ha lite kvalitetskrav, t.ex. för att göra det extra fint på ett ställe, så hade jag varit beredd att betala för att någon skulle välja ut de allra bästa och finaste gruskornen.

Analogin stämmer inte riktigt eftersom det är möjligt att stjäla gruskorn, men den känns ändå bättre än att jämföra med t.ex. gräsklippare.

 

Taggar: , , ,

En helt fri tanke

Pirater fortsätter att uppmärksammas i media. Idag en recension av Piraterna i SvD. En sak som jag har tänkt på, som nämns i artikeln och Rick Falkvinge noterar och som jag tidigare även läst från Rasmus Fleischer tidigare, nämligen distinktinktionen mellan fri och gratis.

Det finns en anledning till att jag inte skriver nånting om licens någonstans på bloggen. Texterna är inte släppta under nångon form av CC. Anledningen är enkel, jag har alltid sett det som självklart att när jag väl publicerat dessa texter så är de fria. De existerar i det virtuella myllret för alla som vill åt dom. Samma sak gäller eventuella bilder som jag lägger upp. Om någon t.ex. skulle använda min bild på den Australiensiska regnbågen av en eller annan anledning så känner jag att jag inte har någon moralisk möjlighet att stoppa denne. Oavsett syfte. Det hade naturligtvis varit lite trevligt om jag fick credit för saker jag gjort men det är inte på något sätt nödvändigt.

Någonstans där är det jag hoppas vi hamnar till slut. Att material som inte medvetet upphovsrättsskyddas innan publicering automatiskt blir fria. Eftersom jag inte skickat in mina texter till PRV i förväg så är de inte skyddade. Nu, när de är publicerade så är de redan i den offentliga sfären och kan inte skyddas längre. Sen kan man kanske fundera på olika skyddstid för olika material. 2 veckor för en tidningsartikel eller 2 år för en forskningsartikel eller 10 år för en bok. Kanske lite beroende på hur mycket du är beredd att betala för det.

Taggar: , , ,